Belépés
Elfelejtettem a jelszavamat

7 dolog, amit nagyszerű szövegíróktól tanultam

2021-01-12
Néha úgy gondolunk az online felületen megjelenő szövegekre és tartalmakra, mintha ugyan arról a dologról lenne szó, pedig ez nem igaz. Egymást szorosan kiegészítik, de eltérő célt szolgálnak.

Hagyományosan a szövegek célja mindig a közönség meggyőzését jelentette.

A tartalom az, ami vonzza az olvasókat. Felhívja a figyelmüket, megmutatja, hogy képesek megszépíteni az életüket, képesek problémákat megoldani és utat nyitnak előtted mindennapjaikba.

Az igazán okos szövegírók tiszteletben tartják a hagyományokat, tanulnak belőle és felhasználják azokat az elemeket, amivel még meggyőzőbbé varázsolják írásaikat.

7 dolog, amit nagyszerű szövegíróktól tanultam

Íme 7 stratégia, amelyeket érdemes alkalmazni a következő bejegyzésed megírásánál:

1. Főcím, főcím, főcím

A szövegírók tudják, ha a főcím gyenge, a blogodon megjelenő emberek soha nem fognak elköteleződni melletted. Néhány másodperc alatt döntik el, érdemes-e időt tölteniük a teljes cikk elolvasásával. 

Ugyanez vonatkozik blogod tartalmára is. Hiába van egy tökéletesen megírt és megszerkesztett szöveged, ha főcíme homályos, nem figyelemfelkeltő, senki nem fogja tovább olvasni. Abban az esetben is igaz, ha már egy tiszteséges méretű közönséggel rendelkezel, nekik nap mint nap bizonyítanod kell, továbbra is érdemes rád figyelniük. Ebben remek segítséget nyújtanak a főcímek.

Bár a legjobb főcímek sem tudnak csodát tenni, ha a blogod tartalmát célközönséged gyengének tartja. A minőségi tartalommal tudod a leginkább megtartani olvasóidat, minél érdekesebb számukra, annál több megosztást kapsz, amivel egyre több olvasót szerezhetsz meg. 

2. Ne légy okosabb 

Figyelj, megértem. Nem lennél jó író, ha titokban nem rajonganál a terjengős költői képekért.

A szójátékok és a humor, valamint a színes nyelvi kifejezések mind az író örömét szolgálják. És ezen van a hangsúly... ami neked boldogság, nem biztos, hogy olvasóid számára is az.

A művészi megfogalmazás jó dolog. A nyelvileg tudatosan átgondolt szöveg még világosabbá és erőteljesebbé teszi mondanivalódat. Amivel viszont óvatosan kell bánni - és ezt a nagy szövegírók is tudják -, ha túl okosnak tűnsz az olvasód szemében, az csak össze fogja zavarni.

Természetesen itt-ott egy csepp nyelvi finomság, művészi kifejezés megfűszerezi cikkeidet, így, ha mégis használod, azt soha ne főcímed szövegébe tedd bele.

3. Fejleszd tovább nagy ötleteidet

Mint blogíró, nem (remélem ☺) írsz végtelenített, száraz tényeken alapuló szövegeket, amik semmilyen pluszt nem adnak olvasóidnak, csak bizonyos kérdésekre keresik a választ.

Olyan információkat adj át közönségednek, amelyek szórakoztatják vagy oktatják őket – és mindezt egy jól kitalált, egyedi ötlet keretében tedd. Tudom, ez az, amit nem könnyű mindig megtalálni, de ha tovább keresed, akkor biztosan rálelsz.

Ne csak egy másik szövegíró, vagy divattanácsadó, vagy gyermekneveléssel foglalkozó blogger légy. Keresd azokat a nagy ötleteket, amik vonzóvá teszik tartalmaidat. 

4. Végezz kutatást

Kétségkívül a legjobb szövegírók egyben a legkitartóbb kutatók is. Az aranyásókhoz hasonlóan ők is addig ásnak, fúrnak és mosnak, amíg vagonnyi értékes nemesfémre nem bukkannak. Egy legendás szövegíró szerint, egy témához legalább hétszer annyi érdekes információt kell összegyűjteni, mint amennyit fel tudsz dolgozni.

Ha lenyűgöző tartalmakat akarsz készíteni, akkor a témád megszállottjává kell válnod.

Mindig áss mélyebbre. Érdemes nem csak a témádban népszerű, nagy blogokat tanulmányozni – keress fel ritka, nehezebben emészthető tartalmakat, ami az átlag olvasó számára kevésbé lenne fogyasztható.

Ne csak szakértő légy – légy meghatározó alkotója témádnak.

(Egyébként a legjobb ötletek gyakran a szenvedélyes kutatásból erednek – némi kreativitással és elegendő idő ráfordítással, alaposan ki lehet dolgozni egy-egy fontos témát.)

5. Keresd meg a tömeget, akik csak rád éheznek (majd hallgasd meg őket)

Egy hírhedt szövegíró zseni előadása alatt a következőt mesélte hallgatóinak: a sikeres étterem kulcsa nem a csillogó helyszín, a remek ételek vagy az alacsony árak miatt lesz népszerű, hanem az éhező tömegek jelenlététől.

Természetesen ez igaz bármilyen vállalkozásra.

A blogírás szempontjából a legjövedelmezőbb szokás, amiről ne feledkezz meg, hogy folyamatosan olyan emberek csoportját keresd, akik éheznek tartalmaidra.  ‹Éhező tömeg› - azok az emberek, akik arra a mondanivalóra éhesek, amit csak Te tudsz számukra közvetíteni.

Ebben az éhes csoportban az a fantasztikus dolog, hogy miután csillapítottad éhségüket, rá tudsz kérdezni pontosan mi az, amivel még több élményt adhatsz nekik.

Az online felületek világában rengeteg ilyen ismeretre tehetsz szert – ha meghallgatod közönségedet -, mind blogodon, fórumokon vagy a közösségi médiában.

Amikor már tudod, hogy a közönséged mit akar, akkor elkezdheted tökéletesíteni blogod tartalmát olyan témákkal, ami megfelelően fogja kielégíteni az emberek vágyát.

6. Tudd, merre tartasz

Egy közvetlen válasz megírása, olvasóid problémáira adott meghatározott célt szolgál. Ha megkapja a segítséget akkor nyert ügyed van. Ellenkező esetben veszítettél.

A szövegírás és a tartalomgyártás kreatív folyamatok, amik mindig lehetővé teszik számodra a folyamatos kísérletezést, de emellett tudnod kell, milyen céllal hozod ezeket létre.

Lehet, például több olvasót szeretnél, még több feliratkozót legújabb e-book tartalmadra, szeretnéd megismertetni életvezetési tanácsaidat ... rengeteg célt el tudsz érni tartalmaiddal.  

7. Ne légy unalmas

Mondj igazat, de tedd mindezt lenyűgöző stílusban. Nem engedheted meg az embereknek, hogy rád unjanak.

Alkalmazd inkább a következő tippeket:

  • Használd a személyiségedet
  • Használd a nagyszerű képeket
  • Használd a Nagy Ötletedet
  • Használd az olvasóbarát formázást
  • Használd a humort
  • Használd a vita eszközét

Ne azért tedd ezeket, hogy lazán felhívd magadra a figyelmet, hanem azért, hogy jó tanácsaidat és hasznos tartalmaidat még érdekesebbé és értékesebbé tedd olvasóid számára.